Uzaktan Çalışma Bildiriminde Dikkat Edilecekler

10.03.2021 tarihli Resmî Gazete ’de yayımlanan uzaktan çalışma yönetmeliği kapsamında artık çalışanlarımızın uzaktan çalışma günlerini Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile bildirebileceğiz. (https://www.rasyotek.com.tr/blog/uzaktan-calisma-yonetmeligi/)

Öncelikle https://ebeyanname.gib.gov.tr/download.html adresinde yer alan “Gerekli Programlar” kısmından “BDP” programını yeniden indirerek kurmak gerekiyor.

Daha sonra BDP de “SGK Bildirimleri” başlığında “Uzaktan Çalışma Gün” kısmını çalışanın ay içindeki uzaktan çalışma günü kadar bildirmeliyiz.

Örneğin ay içinde çalışma günü 30 olan bir çalışanımız, bunun 15 gününü uzaktan çalıştı ise prim günü 30, uzaktan çalışma günü 15 olacak şekilde bildirimi yapmamız gerekiyor.

Not: Çalışanın ay içerisindeki uzaktan çalışma günü, prim gün sayısını aşamaz.

Uzaktan çalışma sürelerinin bildirimine ilişkin usul ve esaslar SGK tarafından belirlendi, detayları aşağıdaki gibidir;

  • Uzaktan çalışma sözleşmesinin yazılı olarak yapılması zorunlu olacak,
  • Uzaktan çalışmanın yapılacağı zaman aralığı ve süresi iş sözleşmesinde belirtilecek,
  • Görülen işin tamamı uzaktan çalışılarak yapılabileceği gibi bir kısmının uzaktan bir kısmının da işyerinde çalışılarak yerine getirilmesi (yazılı olarak sözleşme yapılması kaydıyla karma sözleşme yapılması da) mümkün bulunacak,
  • Çalışma süresinin tamamında uzaktan çalışan sigortalılar bakımından uzaktan çalışma gün sayısına ulusal bayram ve genel tatil günleri ile yıllık ücretli izin ya da hafta tatili günleri dahil edilecek; işyerinde ve uzaktan çalışmayı birlikte içeren karma sözleşmeler ile çalıştırılan sigortalılar bakımından ise yalnızca fiilen uzaktan çalışılan günler uzaktan çalışma gün sayısı olarak bildirilecektir.
  • 4857 sayılı İş Kanunu’nda ve Uzaktan Çalışma Yönetmeliği’nde ulusal bayram ve genel tatil günleri ile yıllık ücretli izin ya da hafta tatiline hak kazanma bakımından uzaktan çalışanlar ile işyerinde çalışanlar bakımından farklı bir uygulama bulunmayacaktır.

Çalışılmayan hafta tatili ile ulusal bayram ve genel tatil günleri için işveren tarafından bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücreti tam olarak ödenir ve söz konusu günler prim ödeme gün sayısı kapsamındadır. Çalışma süresinin tamamında uzaktan çalışan bir sigortalının hafta tatili ile ulusal bayram ve genel tatil günleri uzaktan çalışma günleri kapsamında bildirilecek ve prim ödeme gün sayısı ve uzaktan çalışma gün sayısı 30 gün olarak sisteme girilecektir.

Örnek–1: Ayda 4 gün hafta tatili olan ve tüm iş günlerinde uzaktan çalışan bir sigortalının kullandığı hafta tatili ile çalışmayarak geçirdiği ulusal bayram ve genel tatil günleri uzaktan çalışma günleri içinde bildirilecek ve prim ödeme gün sayısı ve uzaktan çalışma gün sayısı 30 gün olarak sisteme girilecektir.

İşyerinde çalışma ve uzaktan çalışma şeklinde karma sözleşme ile çalıştırılan sigortalının yalnızca fiilen uzaktan çalıştığı günler uzaktan çalışma gün sayısına dahil edilecektir. İşyerinde çalışma ve uzaktan çalışmayı bir araya getiren karma sözleşmeler ile çalıştırılan sigortalıların 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun’da sayılan ulusal, resmi, dini bayram günleri ile genel tatil günleri, hafta tatili günleri, işyerinde çalıştığı günler her durumda prim gün sayısına dahil edilecek olmakla birlikte uzaktan çalışma gün sayısına dahil edilmeyecektir.

Örnek–2: Ayda 4 gün hafta tatili olan bir sigortalı 5 iş günü işyerinde çalışmakta, kalan iş günlerinde ise uzaktan çalışmaktadır. Buna göre söz konusu sigortalının 4 gün hafta tatili, 5 günde işyerinde çalışma günü bulunduğundan bildirilecek uzaktan çalışma gün sayısı 21 gün olacak, prim ödeme gün sayısı ise 30 gün olarak bildirilecektir.

İşyerinde çalışma ve uzaktan çalışma şeklinde karma sözleşmeyle çalışan bir sigortalının yalnızca fiilen uzaktan çalıştığı günler uzaktan çalışma gün sayısına dahil edilecektir.

Örnek–3: Ayda 8 gün hafta tatili olan bir sigortalının çalışma süresinin yarısını uzaktan çalışarak, yarısını işyerinde çalışarak geçirmesi halinde sigortalının iş günü sayısı 22 gün olmakta yarısı işyerinde çalışıldığı için de uzaktan çalışma gün sayısı 11 gün olarak bildirilecek prim ödeme gün sayısı ise 30 gün olarak sisteme girilecektir.

Süreklilik arz etmeyen arızi (örneğin araç, gereç, belge teslimi için işyerine uğrama gibi) durumlar sigortalının esas çalışma biçimini değiştirmeyen nitelikte olduğundan yazılı sözleşmede değişikliğe gerek bulunmamakta olup uzaktan çalışma gün sayısı bildiriminde yazılı sözleşmede belirtilen süreye göre hesaplanan gün sayısı esas alınacaktır.

Örnek–4: Çalışma süresinin tamamında uzaktan çalışan bir sigortalının çalışma saatleri içerisinde birkaç saatliğine geçici bir durum nedeniyle işyerine gitmesi durumunda uzaktan çalışma gün sayısı ve iş sözleşmesinin değiştirilmesine gerek bulunmadığından prim ödeme gün sayısı ve uzaktan çalışma gün sayısı 30 gün olarak sisteme girilecektir.

Önceki
Sonraki

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir